Home / Nyhetsarkiv / Nyheter 2010

 

Utdrag fra det gamle nyhetsarkivet: Dato og formatering ble borte under omlegginga, men her er saker fra sånn cirka 2010. Se Nyhetsarkivet for flere gamle nyheter:

Skoleåret 2010/-11 er det tjuende året for friskolen. Aldri har så mange elever startet opp på skolen som denne høsten. 1. klasse er allerede fylt opp med 18 elever, og totalt er det 169 elever ved skolen.

Det er også nye elever i flere av de andre klassene, og det er sannsynlig at skolen i løpet av dette skoleåret vil passerere 170 elever. Det er også flere nye ansatte ved skolen dette året, og det er totalt over 30 ansatte ved skolen.

Å starte på skolen i første klasse er en milepæl i livet, og nedenfor har vi noen flere bilder av årets nye førsteklassinger. Først ser vi en spent gjeng sammen med lærer Ingrid Norum på åpningssamlingen i gymsalen. Deretter er de sammen med fadderklassen sin, utenfor det staselige bygget der 1. klasse holder til.

På det nederste bildet har en svært begeistret vaktmester klart å snike seg med …

Høstens andre skoledag brukte ungdomsskole-elevene på tur i Løten-fjellet. Turen gikk fra Budor om Svaen og til Målia. Dette er en tur på omlag 10 kilometer til sammen, så det ble en grei utfordring for ungdommene.

Det ble en fin, men litt bløt tur, særlig for elevene som hadde valgt å bruke joggesko. Men det var mye godt humør underveis, også hos de som ble ganske våte.

På Målia ble det en god pause med grilling og ulike aktiviteter, før turen gikk videre østover til Støregarden. der bussen sto og ventet.

Fredag 27. august var 3. klasse med på opptak til Jarle-TV, som er et kristent «barne-TV»-program som et foreldrepar på skolen står bak. Det hele var en stor overraskelse for klassen.

Klasserommet ble studio, med lys og Tv-kamera, filmfotograf og produksjonsfolk. Så var det opptak med flere spennende tryllenummer, og elevene fikk oppleve på nært hold hvordan et TV-program blir til.

Nedenfor er noen bilder fra prosessen.

Søndag 22.august satt 17 elever og 4 voksne på toget til Trondheim. Vi var alle spente på hva de neste seks dagene ville bringe. Vi dro videre med nattog til Bodø, og trodde vi skulle få sove litt. Det ble til sammen 15 timer med tog og ganske lite søvn. Men det var en frisk og glad gjeng som gikk av toget i Bodø neste morgen. Vi hadde hele den formiddagen på Luftfartsmusset og så tok vi hurtigbåt ut til Grønøy, der UIO-basen ligger.

Vi fikk fire fantastiske dager med solskinn og oppholdsvær, ikke en regndråpe å se! Tirsdag var en fysisk utfordrende dag da vi besteg Risenstind, en flott fjelltopp med fantastisk utsikt. Onsdag var en mer mentalt utfordrende dag, da dro vi til Glomfjellet og krøp i trange grotter inne i berget.

Torsdag dro vi til Svartisen og fikk se denne store, blå isbreen på nært hold. Utfordringen denne dagen kom på vei ned da vi måtte gå gjennom to elver med isvann fra breen. Ullsokker til tross; en særdeles kald opplevelse! Fredag sto sjø og fjæra på programmet, og utfordringen denne dagen var nok for mange å smake på de kokte sneglene og blåskjellene. Vi fiska 9 torsker og 1 makrell, og vi padla kano, og noen velta kano…

Vi har hatt en helt fantastisk uke, hvor vi har blitt bedre kjent med hverandre og med oss selv. Elevenehar vokst på alle utfordringene, og de har lært at det lønner seg å tenke positivt. De besto vikingtesten med glans! Makan til flott elever! (Skrevet av en entusiastisk 7. klasselærer, Gry Neema Hanken.)

Alv Magnus var hovedgjesten på årets første storforeldremøte. Han fokuserte på det som er årets fellestema for friskolen: Youth with a Mission. Det ble en inspirerende innføring i 50 år med misjon, hjelpearbeid og opplæring. Hedemarken friskole er tilknyttet Youth with a Mission (YWAM), og det var derfor naturlig å ha et spesiellt fokus på denne organisasjonen når den i år har 50-års-jubileum. Alv Magnus ga oss både en oversikt og personlige glimt inn i YWAM’s historie.

YWAM bygger på en visjon som Loren Cunningham fikk for 50 år siden. Visjonen var en banebrytende og ny tanke: Å sende ut ungdom i misjon. I løpet av disse femti årene som har gått har det blitt store resultater ut fra dette arbeidet, gjennom en målrettet satsing på opplæring kombinert med praksis. “Å kjenne ham og gjøre ham kjent” (YWAM’s motto). Etter hvert ble også barmhjertighetsarbeid en sentral del av YWAM’s arbeid, gjennom blant annet arbeid i flyktningeleirer og “Mercy Ships”. YWAM’s universitet, “University of the Nations”, er det første og eneste globale universitetet. Her er det elever fra 170 forskjellige land.

I 1972 ble den norske delen av YWAM startet som “Ungdom i Oppdrag”, UIO. I 1989 var 2000 norske ungdommer med å spre den symbolske ilden fra Jerusalem, utover landet. Tusenvis av norske ungdommer har gjennom årene vært ute i lang- eller kortidsmisjon for YWAM, og blant annet fått stå sentralt i å bygge opp et kristent arbeid blant Shan-folket, der det i dag er 14 husmenigheter tilknyttet dette arbeidet.

Fruktene av YWAM’s arbeid gjennom 50 år er det bare Gud som har oversikt over: “Enhver kan telle kjernene i et eple, men ingen kan telle eplene i en kjerne.” (kinesisk ordtak)

Det var en opplagt og spent gruppe med tiendeklassinger som gikk om bord i Air Baltic sin avgang til Riga, tirsdag 7. september. Ut på kvelden var de framme ved det første målet, den lille byen Saldus i Kurland vest i Latvia. Her skulle klassen bo i fire netter under enkle forhold ut fra det elevene var vant med: Ett stort overnattingsrom for jentene og ett for guttene, én dusj på deling, én utedo og én innedo. Men det fungerte fint, og det var lite klaging.

Dagene i Saldus ble brukt til besøk på tre skoler, flere turer til et daghjem i byen og besøk til fattige familier. Elevene fikk dermed kontakt med en virkelighet som er ganske forskjellig fra den norske, selv om avstanden til Latvia ikke er stor. Det var tydelig at mange av barna som elevene var sammen med på daghjemmet, satte stor pris på besøket.

Lørdagen ble brukt i Riga, med besøk i okkupasjonsmuseet og på torget ved gamlebyen. Så gikk turen vestover med rutebuss til Vilnius. Her bodde elevene tre netter på ungdomsherberge like ved gamlebyen i Vilnius. Besøket på KGB-museet i byen var et av høydepunktene. KGB-museet er det samme huset som tidligere fungerte som KGB-hovedkvarter, og elevene kunne se cellene, torturkamrene og avrettingsrommet, der KGB for relativt kort tid siden var i aksjon. Ellers ble de siste par dagene i Vilnius blant annet brukt til fellesskap, shopping og se-seg-rundt. Det var en ekstra spiss på opplevelsen at Litauen tok bronsemedalje i VM i basket mens elevene var i Vilnius. Stemningen i hovedstaden var derfor svært god det siste døgnet.

Fornøyde elever og ledere kunne oppsummere uka med at turen hadde vært en fin opplevelse: Mange verdifulle inntrykk, godt fellesskap, så godt som ingen skader eller sykdommer, ingen som mistet verdisaker, godt vær og flinke og presise elever. Nedenfor er noen glimt fra turen, i kronologisk rekkefølge.

Ovenfor: Elevene framfører en dans på skolebesøk første dagen i Saldus.

Ovenfor: Fast samlingsplass rundt bålet i hagen der elevene bodde i Saldus.

Ovenfor: Noen av elevene på besøk hos en familie i Saldus.

Ovenfor: Tre bilder fra besøk på daghjemmet i Saldus.

Ovenfor: Tre bilder fra besøk på en skole utenfor Saldus.

Ovenfor: Fire bilder fra siste kvelden på daghjemmet i Saldus.

Ovenfor: Avskjed med vertskapet i Saldus.

Ovenfor: Fire bilder fra hyggelige dager i Vilnius.

Torsdag 23. september satte så godt som hele staben ved friskolen kursen sørover mot Restenäs i Sverige for å være med og feire Youth with a Missions 50-års-jubileum sammen med hundrevis av YWAMere fra Nord-Europa. Grunnleggerne, Darleen og Loren Cunningham, var hovedtalere.

I 2010 er det 50 år siden Youth with a Mission ble startet av Loren Cunningham. Hedemarken friskole er knyttet til denne verdensomspennende misjonsbevegelsen. Den har over 16000 arbeidere på over 1000 ulike steder i mer enn 150 land. Hvert år går flere tusen ungdommer på Discipleship Training School (DTS), og YWAM driver også et stort verdensomspennende universitet.

Jubileumsfesten i Sverige var en del av rekke med lignende arrangement verden rundt. Darleen og Loren Cunningham deltar med undervisning der hovedfokuset er veien videre for YWAM, med forventning om stor vekst i arbeidet for å nå ut med evangeliet og barmhjertighetstjenester. Restenäs, som er YWAMs hovedbase i Sverige, fikk et stort håndslag fra deltagerne på feiringen da det på et av møtene ble samlet inn over 1 million kr for å betale ned eiendommen. På avslutningsmøtet ble deltagerne invitert til å skrive under på en erklæring om å være med å støtte arbeidet videre med å fullføre YWAMs visjon.

Fredag 12. november var ungdomsskolen på Oslo-tur og besøkte Teknisk museum. Elevene var delt i 2 grupper som deltok på hvert sitt opplegg: Det ene om overflateenergi / såpebobler, det andre om ren energi / solcelle-legobil.

«Såpeboble-gruppa» fikk demonstrert en rekke eksempler på flott såpeboble-kunst. «Lego-gruppa» fikk en innføring i ulike energiformer, før de skulle konkurrere om å bygge den beste solcelle-legobilen. Resten av tida på Teknisk museum ble brukt på Vitensenteret og på ulike utstillinger i museet.

Nedenfor er noen bilder fra dagen. (Foto ved: Giulia Galdi og Nils Helge Karstad)

Julefest i låven på Grimerud har blitt en fin tradisjon der alle klassene på barnetrinnet deltar med innslag. Som tidligere år var det 1. og 2. klasse som framførte juleevangeliet med sang og drama og stor innlevelse. Men det var 3. og 4. klasse som åpnet kvelden på en stemningsfull måte, med sang og julelykter.

5. klasse kom fram i cowboy-antrekk og framførte en stilig line-dance, mens 6. klasse stilte som kor og sang julesang med et godt utvalg av solister. Elevene fra 7. klasse deltok flere ganger i løpet av kvelden: De var med som flinke forsangere, dyktige hiphop gutter som nok har øvd noen timer, og hele klassen stilte opp med skuespill, og en nydelig flerstemt versjon av «Mitt hjerte alltid vanker».

Det er Liv og Jan Ivar Martinsen som har laget og satt opp den nye foringsautomaten. Nedenfor forteller Liv litt om fuglelivet i «gapahuk-skogen»:

Den 9.januar var Jan Ivar og jeg inne ved skolens gapahuk i Engelaughagan og satte opp en nylaget foringsautomat med litt store dimensjoner. Det er plass til 14 kg frø i den. Jan Ivar  har snekret og jeg har beiset kassa. Når man har en stor automat, behøver man ikke fylle etter med solsikkefrø så ofte. Årsaken til at vi forer fuglene i skogen, er at det skal være mange fuglearter å se når elevene kommer dit på turene sine. Hvis man ikke forer, er det ikke så mye å se om vinteren. Men nå kommer toppmeis (se bildet nederst), spettmeis, granmeis, svartmeis, kjøttmeis og blåmeis, dompap, gråsisik, nøtteskrike, flaggspett og kanskje flere.

Vi har hatt hekking i 13 av fuglekassene våre i 2010;

 

Det har vært disse artene: kjøttmeis, svarthvit fluesnapper, svartmeis og spettmeis. Vi har dessuten hatt bol av ekorn i den store uglekassa 3 sesonger på rad.  Sist i juni 2010 var det 5 ekornunger under en krull med skjegglav.

God tur til gapahuken i det nye året til alle elever og voksne! 

 

Mvh Liv Martinsen!

 

Det har blitt en tradisjon på friskolen at ungdomstrinnet feirer avslutningen av 1. semester med en nyttårsfest. I år ble dette en skikkelig 70-talls-fest. Her var det flower-power for alle penga, og ungdommene hadde vært utrolig flinke til å hente fram klær og pynt og effekter som satte den rette stemningen.

Kvelden startet med et velsmakende varmt måltid, og så gikk det slag i slag med innslag og program, musikk og dans, før kvelden ble avsluttet med et stilig fyrverkeri. Nedenfor er en del bilder fra kvelden.

Som en del av emnet ”Luft i bevegelse” i naturfag, jobbet 6. klasse med hvordan vinden kan være til nytte på ulike måter. For å teste vindens egenskaper trosset elevene januarkulda og gjorde en super innsats. Dragene gikk så det suste!

Nedenfor er en del bilder fra prosjektet.

Eva Kondradsen: Verdiformidling i hverdagen – hvem tar ansvaret?

Nedenfor er det noen glimt fra det Eva Kondradsen formidlet på vinterens storforeldremøte ved Hedemarken friskole.

Tydelighet i verdiformidling er viktig.

En tydelig skole gir trygge barn. Skolen skal stå for noe, og på den måten hjelpe foreldrene. Foreldrene har hovedansvaret for verdiformidlingen, skolen og fritidsaktiviteter er hjelperne. Foreldrene lever et liv sammen med barna, og vil uansett formidle verdier. Familien er den viktigste “åndelige” cellen, som klarest fostrer barnas åndelige liv. (Undersøkelse formidlet av Willow Creek.)

Det er viktig å ta barnas åndelige liv på alvor. Daglig Bibel-formidling er viktig. Ikke vent på en “andektig” holdning. Barna hører etter, selv om de ikke alltid er i ro. Anbefalt bok: Knut Tveitereid, “En helt overkommelig Bibel”

Vi må bli bevisst hva vi formidler. Foreldrene må ta lederskap i familien. En god leder vet hvilke verdier han ønsker å gi barna. Det er verdiene som setter atmosfæren i hjemmet. Samtidig er ikke barna våre prosjekter. De er en del av livet mitt, og de er fullverdige mennesker. De skal behandles som venner, med respekt og verdighet.

Målet vårt er å bli myndige foreldre.

– Myndige foreldre: Aksepterer barna. Setter krav og klare grenser, men gir frihet innenfor grensene. Er engasjerte i barnas liv, men ikke kontrollerende.

– Autoritære foreldre: Krever mye av barna, men er ikke så opptatt av hva barna ønsker.

– Ettergivende foreldre: Forståelsesfulle, men skygger unna konflikter og krav.

– Uangasjerte foreldre: Likegyldige, og følger sjelden opp barna.

Det er foreldrenes ansvar å trene barna i sentrale verdier:

– Takknemlighet: Lær dem å takke for hjelp, øv dem i å takke for maten.

– Vennlighet: Øv dem i å være oppmerksome på andres behov. Lære dem å hilse, som innledning til en sosial kontakt.

– Fred: Det er forskjell på uro og ufred. Det er viktig å lære barna å kunne løse opp i spenninger og konflikter.

– Gavmildhet: Hjelpe dem til å dele med venner og å gi penger til noe konkret.

– Finne glede i arbeid: Når de får være med å ta del i arbeidet hjemme, blir de selvstendige og lærer konsentrasjon om en oppgave. Ta barna med i det du gjør, selv om det tar dobbel så lang tid.

Hvert tredje år setter ungdomstrinnet ved Hedemarken friskole opp en stor musikal. For 6 år siden var det Spelemann på taket, for 3 år siden var det Annie, og i år var turen kommet til The Sound of Music. Musikalen handler om den foreldreløse Maria Rainer, som prøver å gå i kloster, men som ender opp som mor til kaptein Georg von Trapp sine syv barn. En gripende historie fra virkeligheten, om en sangglad familie som til slutt må rømme opp i fjellene for å slippe unna nazistene.

Ungdomsskole-elevene gjorde en strålende innsats, både på scenen og bak scenen. Det ble to fullsatte forestillinger der tilskuerne fikk oppleve drama, sang, musikk og dans framført med stor innlevelse. Elevene viste kreativitet og kunstnerisk ferdighet på et høyt nivå. Her var det både festlige og rørende sanginnslag, vakre danser, feiende marsjer og solid skuespill som spente fra det festlige og morsomme til det dramatiske og gripende.

Sanger og danser ble akkompagnert av et lite orkester sammensatt av elever, foreldre og lærere. Kulisser og kostymer var laget i et samarbeid mellom lærere og foreldre. Også her var det lagt ned mye tid og energi. Nydelige kostymer, flotte kulisser, god musikk og dyktig arbeid med lyd og lys var med å gi en fin «atmosfære» for de ulike scenene.

Det har blitt en fin tradisjon på friskolen at det arrangeres påskefest for hele skolen siste dag før påske. Elevene presenterte flott skuespill og sang og musikk, og Trond Sæthren hadde en kreativ og god påsketale.

3. og 4. klasse var først ute med en fin dramatisering av påske-fortellingen, med sprudlende sang, fine kostymer og levende ansikter. Så var det Trond Sæthren sin tur, som benyttet seg av diverse medbrakt utstyr og litt elevhjelp for å understreke det han hadde på hjertet. 5. klasse stilte med flott blokkfløytemusikk, og inn i mellom ledet elever fra ungdomstrinnet salen i påskesanger. Nedenfor er noen bilder fra samlingen.

I år fikk friskole-elevene den ære å gå som første skole i flaggtoget fra Løten kirke til Tingberg. Som vanlig var det godt oppmøte, og elevene klemte til med sang og jubel og hurrarop underveis.

17. mai er en dag full av gode tradisjoner, så etter at togturen var unnagjort, var det på tide med rømmegrøt og spekemat og pølser, is og brus på friskolen. Det var mye folk og god stemning på skoleplassen. I tillegg til nåværende elever med familie og venner så er 17. mai også blitt en dag der mange tidligere elever tar seg en tur tilbake til skolen.

Festen ble avsluttet med en flott forestilling i gymsalen, der det også dette året var 6. klasse som sto for programmet. De ga oss en internasjonal vinkling av 17. mai, med dans og sang og intervjuer fra Karl Johan i Oslo. Blant annet fikk den festkledde forsamlingen høre hvordan 17. mai feires på boreplattform i Nordsjøen.

Nedenfor er noen bilder fra dagen.