Home / Tidligere år / 2011-12 / Albaniatur

Årets skoletur for 10. klasse ble noe utenom det vanlige. Turen gikk i år til Albania, på grunn av at Nathan, som har gått et halvt år i kull96 på friskolen, bor med familien sin i Tirana.

I samarbeid med Ungdom i Oppdrag i Albania og lokale menigheter i Tirana, fikk klassen være med å arrangere to 3-dagers barneleirer. Her var elevene med og ledet ulike aktiviteter: Sang, musikk, dans, forming, lek og aktivitet. Det var tydelig at både de norske elevene og de albanske barna og ungdommene hadde stor glede av fellesskapet disse dagene.

Elevene hadde også en utendørs “forestilling” i en skatepark i hovedstaden, og fikk god respons og fin kontakt med albanere som stanset opp for å se på.

Albania har en unik historie i Europa, og gjennom det ni dagers lange oppholdet fikk elevene bli kjent med en kultur og et samfunn som ingen av dem hadde vært i kontakt med før. Gjennom samtaler og samvær, vandring i gatene og på marked, besøk på historiske steder og museum, fikk alle som var med utvidet sin horisont. En dagtemperatur på rundt 30 grader, god mat på svært rimelige spisesteder, og et par besøk på fine badestrender var også med å berike turen.

Nedenfor er en del bilder fra kull-96 sin tur til Albania 27. august til 5. september 2011.